הנוער (המופנם) אמר את דברו!

תוצאות מחקר מדידה והערכה שבוצע בקבוצות אחה"צ של רקפת

כשהוקמה עמותת רקפת ב 2013 היה ברור כי נוער מופנם וביישן, ולעתים אף עם חרדה חברתית מאובחנת, זקוק למרחב רגוע, מכיל ומוגן על מנת להעז לתרגל ולהיות חלק ממעגל חברתי.

כך הוקמו להן בשקט קבוצות רקפת בכל רחבי הארץ: בשעות הבוקר הן פועלות בעידוד משרד החינוך בתוך בתי הספר, ואחה"צ מתקיימות קבוצות במרכזי נוער עירוניים ויישוביים.
המטרה: לאפשר לכל מתבגר מופנם, ביישן או חרד חברתית מרחב מוגן לתרגול יכולות חברתיות, ומעגל  תמיכה ושייכות.

מה שלא היה ברור, אז, הוא היקפי ההצלחה ועוצמת ההתרגשות שתלווה תגובות כמו אלו שנאספו מבני הנוער עצמם בשנה האחרונה, בתהליך מדידה והערכה שנערך בארגון.
 

הנה מעט מהאפשרויות שמשתתפי קבוצות רקפת דיווחו שנפתחו בפניהם כתוצאה מהשתתפותם במפגשים:

95% מבני הנוער דיווחו כי הפעילות בקבוצת רקפת סייעה להם להביט בעיני אחרים;

95% דיווחו כי הפעילות שיפרה אצלם את היכולת להגיד שלום לחבר/ים בכיתה או לשכנים ומכרים;

94% דיווחו כי הפעילות עזרה להם לפנות למוכר/ת בחנות כדי לקבל עזרה;

93% מהם דיווחו כי הפעילות בקבוצה סייעה להם ליזום מפגש חברתי עם חבר;

86% מהם דיווחו כי הפעילות בקבוצה סייעה להם להזמין פיצה, טלפונית.

 

משימות אלו, שנראות לרובנו יומיומיים וטריוויאליות עשויות להיות בגדר "חציית ים סוף" לנוער מופנם וביישן, ובלתי אפשריות לכאורה, לנוער המתמודד עם חרדה חברתית.

בתהליך קבוצתי ואישי המועבר בקבוצות קטנות, זוכים נערים ונערות למסגרת וקבוצה תומכת ומכילה, המכירה ביכולותיהם,  מעצימה ובעיקר – מסייעת להתמודד עם ביישנות קיצונית ולתרגל משימות שהיו עבורם בגדר "חלום רחוק" . מ- להצביע בכתה, דרך לשלוח הודעת וואטסאפ או להזמין פיצה – ועד לצאת לטיול שנתי או לבקש עזרה.

קבוצות רקפת, בתוך בתי הספר ובשעות אחה"צ, מותאמות לילדים ונוער בגילאי 8-18 – יסודי, חטיבה ותיכון.

* הן מסייעות בהכנה והתמודדות עם שינויים ומעברים, המייצרים עומס רגשי רב.
* הן מציעות שיפור במיומנויות עמידה מול קהל ופרזנטציה – בין היתר בהתאמה לתכניות הלימודים.
* הן מאפשרות תרגול ואימון מיומנויות חברתיות למניעת הימנעות ובדידות, בסביבה בטוחה.
* הן מלמדות כלים ייחודיים, חלקם מתחום הדרמה והתיאטרון, להתמודדות עם מופנמות וביישנות.

 

83% ממשתתפי פרוייקט ההערכה שנערך על פני שנת מפגשים העידו כי המטרות העיקריות שלהם בהשתתפות בקבוצה היו: היכרות, רכישת בטחון עצמי והתנסות והעזה.
90% מהם העידו כי הפעילות אכן אפשרה להם – לא רק היכרות אלא אף התיידדות עם חברים חדשים בקבוצה,
94% מהם העידו כי הם מצפים למפגש השבועי.

חשוב לראות כי תוצאות ההערכה מאפשרות גם אבחנה בתוצאות בין השכבות הצעירה והבוגרת המשתתפות בתכנית, וגם מכך יש למידה ותובנות לגבי הצרכים – והכלים. כך למשל:
72% מחברי קבוצות רקפת בשכבה הצעירה, ולעומתם 61% מהשכבה הבוגרת העידו:
"כבר הצלחתי  ליצור קשר עם ילדים שאינם בקבוצה ושלא הייתי איתם בקשר קודם".
לעומת זאת, 72% בשכבה הצעירה ו 76% בשכבה הבוגרת דיווחו כי המשימות שהם לוקחים על עצמם בקבוצה (שנועדו לחזק את השתלבותם וביטחונם העצמי גם מחוץ לקבוצה) - הן כאלו שבדרך כלל הם נמנעים מלעשות אותן ביום-יום.

אנו יודעים כי היכרות ויצירת קשרים חדשים לחלוטין היא אכן מאתגרת יותר עבור השכבה הבוגרת, והעבודה עם השכבה הבוגרת תידרש לתת לכך יתר מענים בקבוצות.


*המחקר בוצע על ידי ד"ר שלומית אבדור.


החזון של רקפת –

להוביל שינוי חברתי עבור נוער מופנם וביישן, הסובל מחרדה חברתית, בעולם מוחצן וקולני.

חשוב לנו מאד להגיע לכל אותם הורים שילדיהם נמנעים היום מפעולות סטנדרטיות לכאורה, והם לא יודעים כיצד לסייע להם להתגבר על ביישנותם ועל חרדה חברתית שעלולה להיות אקוטית בחייהם.

חשוב לנו לסייע להם לצאת מהבדידות ולהשתלב בחברה.

חשוב לנו - כחברה - לסייע להם להיות חלק, פעיל, מתפקד, תורם ומשתתף, גם בראייה לעתיד (צבא, עבודה, חוסן רגשי ופיזי והשתלבות במעגלים חברתיים למשל).

- אם המתבגר או המתבגרת שלכם משפילים מבט, מתקשים ליזום שיחה, מסתגרים שעות בחדרם ונמנעים מלהצטרף לטיול השנתי או לפעילות בתנועת הנוער – ייתכן והם סובלים מחרדה חברתית או - השלב המקדים לה: ביישנות ומופנמות מעכבת. הפתרון יכול להימצא בארגון הנוער רקפת.

 


מוזמנים ליצור קשר, להתייעץ ולסייע להם לקבל סיוע, שעשוי להיות משנה חיים:
לחצו כאן ליצירת קשר

 צור קשר

רישום לפעילות
פנייה להתנדבות
להזמנת סדנה/הרצאה

This site was created with Wix.com

 © כל הזכויות שמורות לעמותת רקפת 2018

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
לוגו של עמותת רקפת - פרח הרקפת