כנסים

22/10/2017

המרכז להורות משמעותית

Please reload

28/1/2018

 כנס חרדה חברתית בילדים ומתבגרים: היבטים חינוכיים, טיפוליים וחברתיים

Please reload

   כנס חיפה - כנס חרדה חברתית בילדים ומתבגרים: היבטים חינוכיים, טיפוליים וחברתיים - ינו' 2018

בתאריך 28/1/2018 התקיים כנס ראשון מסוגו בארץ, אשר עסק בהיבטים שונים של חרדה חברתית וביישנות אצל ילדים ומתבגרים. כנס זה נועד להעלות את המודעות לתופעה הולכת ומתרחבת של קושי חברתי, אותו חווים ילדים ובני נוער, במערכת החינוך, במסגרות בלתי פורמליות ובביתם. קשיים אשר מתעצמים לאור תרבות המקדשת מוחצנות, קולניות ועיסוק בנראות מתמדת ברשתות החברתיות.

הכנס התקיים ביוזמת עמותת רקפת ובשיתוף אוניברסיטת חיפה והמעבדה לפסיכופתולוגיה התפתחותית.


 

על ההרצאות:

מהי חרדה חברתית אצל מתבגרים ומה היא לא!  - דר' עידן אדרקה

הכרת האבחנה של חרדה חברתית, ואת מאפייני הליבה שלה. שיחה על החוויה של אנשים עם חרדה חברתית ועל הדרך בה הם תופסים את העולם. בהרצאה נלמדו עובדות חשובות לגבי חרדה חברתית (מתי היא מתחילה? הבדלים מגדריים בחרדה חברתית), נערך דיון לגבי האטיולוגיה שלה (לדוגמא, הקשר לטראומות חברתיות וסגנונות הורות שעלולים להוביל להפרעה), ושיח על אבחנה מבדלת (חרדה חברתית מול separation anxiety, מול קושי במיומנויות חברתיות והספקטרום האוטיסטי, ומול סלקטיב מיוטיזם). 

 

איפה כל זה מתחיל? - היבטים התפתחותיים של החרדה החברתית – פרופ' תומר שכנר

חרדה חברתית היא הפרעת חרדה קשה המתפתחת בעיקר בגיל ההתבגרות. יחד עם זאת, כבר בפעוטות בני מספר חודשים ניתן לגלות גורמי סיכון אשר מעלים את הסבירות להתפתחות ביישנות חמורה בגיל הילדות, שעלולה להתפתח בסופו של דבר לחרדה חברתית בגיל ההתבגרות. ההרצאה סקרה את הגורמים הביולוגיים המוקדמים, ובאופן ספציפי את מאפייני הטמפרמנט הידוע בשם "טמפרמנט מעכב התנהגות"  (Behavioral Inhibition), אשר נמצא כאחד מגורמי הסיכון המרכזיים לחרדה חברתית בגיל ההתבגרות. בנוסף, נסקרו ממצאי מחקר המלמדים על האינטראקציה שבין גורמים ביולוגיים לגורמים סביבתיים וחברתיים מוקדמים, המשפיעים יחד על המהלך ההתפתחותית המבחין בין ביישנות נורמטיבית לחרדה חברתית.

על הסדנאות:

 מענה חברתי להתמודדות עם חרדה חברתית – אבנר דפני, מנכ"ל העמותה

בסדנא חווינו יחד, כיצד מרגיש נער חרד, בסיטואציה חברתית. למדנו כיצד יוצרים מרחב חברתי נוח אשר מצליח להכיל את החרדות של כלל המשתתפים וקיבלנו כלים שניתן לתת למתבגרים, בהתמודדות עם הקושי וההימנעות המנהלת אותם ביום-יום.

 

טכניקות חדשניות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית- דר' עידן אדרקה

לאורך השנים התפתח הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית והתרחק מהמודל הקלאסי לפיו עיקר הטיפול נסוב סביב תכנון חשיפות על פי היררכיה וטיפול תוך הסתמכות על דפי מחשבות. כיום, מטפלים בחרדה חברתית מצלמים בווידאו את המטופלים במהלך פגישות וצופים בווידאו יחד עם המטופלים, מזמינים אנשים מחוץ לטיפול כדי לבצע חשיפות במהלך הפגישה, חוזרים על סיטואציות חברתיות עם ובלי התנהגויות מגוננות, מטפלים בטראומות חברתיות ומעבדים אותן בפגישה, מתרגלים עם המטופלים הפניית קשב חיצונית בסיטואציות חברתיות ועוד.

בסדנה - נסקרו טכניקות חדשניות אלו, לצד השאלה כיצד אנו יכולים להשתמש בהן בכדי להרחיב את הרפרטואר הטיפולי ולשפר את יעילות הטיפול. כמו כן, התקיים דיון סביב המודל הקוגניטיבי של חרדה חברתית של דיוויד קלארק וסביב יתרונות הטיפול בחרדה חברתית על פי מודל זה. נסקרו הטכניקות הטיפוליות הנגזרות מהמודל, הרציונל הטיפולי, המלצות ליישום בטיפול פרטני, וטעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן.

 

 

חרדה חברתית במערכת החינוך – איתור והתמודדות – ענבל בן יהודה, יועצת חינוכית , מנחה בעמותת רקפת  

מטבע הדברים המערכת החינוכית מאתרת בקלות ילדים "בולטים":  ילדים נפיצים או ילדים המגיעים עם תווית ברורה ממסגרות חינוך קודמות: לקויות למידה, הפרעות קשב מאובחנות ועוד. ילדים אלו זוכים להתייחסות ולטיפול תוך גיוס משאבים רבים בתוך המערכת ומחוצה לה על מנת להקל על קשייהם. 

הילדים הסובלים מחרדה חברתית משתייכים לרוב לקבוצת הילדים "השקופים"- ילדים שאינם מאותרים בקלות כמשתייכים  לקבוצת סיכון  ובוודאי לא אם מדובר בילדים שהם גם תלמידים טובים. מצב דברים זה משאיר אותם בבדידותם ואינו מאפשר התייחסות טיפולית מונעת או מקדמת.

משתתפי הסדנא עמדו על מאפייני החרדה החברתית בגילאים שונים, נחשפו לכלים שונים לאיתור חרדה חברתית והעלו רעיונות להתמודדות פרו-אקטיבית עם גילויי חרדה חברתית כבר בשלב חינוכי מוקדם ככל שניתן.

כנס חיפה

   כנס אשדוד - המרכז להורות משמעותית - אוק' 2017

בתחילת שנת הפעילות תשע"ח (2017-18) הכרזנו על פתיחת סניף אשדוד של העמותה, בכנס פתיחת השנה של בהמרכז להורות משמעותית אשדוד. אבנר דפני, מנכ"ל העמותה, סיפר על פעילות הארגון, על חוויות המשתתפים בקבוצות והכריז על הקמת הסניף. הרצאתו המקצועית של ד"ר עידן אדרקה, נתנה לצוות של המרכז ולמוזמנים, כלים לזיהוי חרדה חברתית בקרב מתבגרים ודרכי התמודדות.

 

אנו שמחים על שיתוף הפעולה המרגש אשר נרקם עם המרכז להורות משמעותית.   

מירב, אמא של ירדן, מספרת על הפעילות של עמותת רקפת

 צור קשר

רישום לפעילות
פנייה להתנדבות
להזמנת סדנה/הרצאה

This site was created with Wix.com

 © כל הזכויות שמורות לעמותת רקפת 2018

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
לוגו של עמותת רקפת - פרח הרקפת